Overzicht gestelde vragen

Onze cityhosts weten bijna alles over wonen, werken, ondernemen en vrije tijd in Apeldoorn!

Hieronder zie je alle vragen die tot op heden zijn gesteld. Als je wilt kun je ze filteren op categorie. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden? Stel hem dan onderaan deze pagina.

Ik ben op zoek naar een mooie foto van jullie gemeente om te gebruiken op onze website. Hebben jullie misschien een foto die we rechtenvrij zouden mogen gebruiken?

Dat hebben we! Wat wil je graag laten zien? Apeldoorn Marketing beschikt over een uitgebreide database met afbeeldingen van attracties, natuur, evenementen en nog veel meer. Neem ook eens een kijkje in de beeldbank. Niet gevonden wat je zocht? Stuur dan een mailtje naar info@apeldoornmarketing.nl met daarin een omschrijving van de foto(‘s) waar je naar opzoek bent.

Beantwoord door Cityhost Rita, Vrije tijd Lees verder

Ik organiseer een leuke activiteit of evenement. Wie kan mij helpen met de promotie daarvan?

Met uitinapeldoorn.nl promoot Apeldoorn de actuele uitagenda en wat er nog meer te doen en te zien is in Apeldoorn. Promoot een evenement of onderneming ook via de uitinapeldoorn-kanalen! Op de website(s) bijvoorbeeld, of via e-mailmarketing, welkomborden, rolvitrine, de evenementenkalender, advertenties, Facebook, Twitter, Instagram of een van de vele andere promotiekanalen. Neem voor alle mogelijkheden contact op met Michaela Luttenberg, evenementenmanager Apeldoorn Marketing, bereikbaar van maandag t/m donderdag via m.luttenberg@apeldoornmarketing.nl.

Vermelding van het evenement op uitinapeldoorn.nl (ruim 40.000 unieke bezoekers per maand) is altijd gratis. Meld het evenement aan door te mailen naar info@apeldoornpromotie.nl. Meer weten? Bekijk ook eens onze pagina marketingondersteuning.

Beantwoord door Cityhost Rita, Vrije tijd Lees verder

Wat houdt het in om cityhost te zijn bij evenementen in Apeldoorn?

Cityhosts zijn het aanspreekpunt voor bezoekers van grote evenementen in Apeldoorn. Cityhosts verwelkomen gasten, beantwoorden vragen en verwijzen naar andere evenementen, attracties en bezienswaardigheden. Ze zijn de gastheren en -vrouwen van Apeldoorn.

Een cityhost krijgt diverse gratis trainingen en dagjes uit aangeboden om de evenementen of de stad Apeldoorn zelf te beleven om er nòg meer over te kunnen vertellen. Ben jij die trotse Apeldoorner die het team cityhosts komt versterken? Meld je dan hier aan! De groep cityhosts hoopt een weerspiegeling te zijn van de Apeldoornse inwoners. Iedereen mag zich dus aanmelden.

Beantwoord door Cityhost Rita, Vrije tijd Lees verder

Heeft die slogan ‘Gewoon in Apeldoorn’ echt een paar ton gekost?

Welnee. We hebben vorig jaar Apeldoornse reclamebureaus uitgenodigd om een voorstel te bedenken voor een campagne waarmee we goed kunnen laten zien waar Apeldoorn voor staat. Daaraan hebben zes bureaus meegedaan en de winnaars kregen vooral de eer plus de afspraak dat ze hofleverancier zijn voor de communicatie uitingen van Apeldoorn Marketing. De verliezers kregen een vergoeding voor de tijd die ze in hun voorbereiding hadden gestopt.

Het klopt wel, dat we in Apeldoorn jaarlijks een flinke investering doen in citymarketing. Dat besteden we aan reclamecampagnes, marktonderzoek en het ontwikkelen van activiteiten waar onze doelgroepen blij van worden. Want daarmee halen we (nieuwe) bewoners, bezoekers, bedrijven en professionals naar de stad. En zo versterken we met elkaar niet alleen de economie, maar ook het voorzieningenniveau in Apeldoorn.

Beantwoord door Cityhost Roeland, Citymarketing Lees verder

Waarom heet de website Gewoon in Apeldoorn? We zijn toch niet gewoontjes?

Je hebt helemaal gelijk. Sommige mensen vinden Apeldoorn zelfs buitengewoon. Maar Apeldoorners spelen geen blufpoker. We zijn eerder beschaafd en bescheiden. Daar hebben we met de pay-off ‘gewoon in Apeldoorn’ een slimme draai aan gegeven. De truc? We vertellen iets waar we heel erg trots op kunnen zijn en we zeggen er met bijna valse bescheidenheid achter aan dat dat gewoon in Apeldoorn is. Een paar voorbeelden die we in het verleden hadden kunnen gebruiken ter inspiratie en verduidelijking? Daar komen ze.

  • De meest innovatieve winkel van Nederland. Gewoon in Apeldoorn.
  • De start van de Giro d’Italia. Gewoon in Apeldoorn.
  • Het leukste uitje van Nederland. Gewoon in Apeldoorn.

En natuurlijk komen er straks nog veel meer campagnevarianten. Ik denk aan:

  • Het Versailles van het noorden. Gewoon in Apeldoorn.
  • Het 5e theater van Nederland. Gewoon in Apeldoorn.

Kortom: het moeten wel echt voor de doelgroep verrassende, STERKE, maar ware verhalen en beelden zijn. Contrasterend met de ironische pay-off. ‘Gewoon in Apeldoorn’ is zo een sterk, krachtig stempel met gevoel voor understatement.

Beantwoord door Cityhost Roeland, Citymarketing Lees verder

Citymarketing? Dat is toch gewoon stadspromotie?

Ja en nee. Ja, je ziet vooral de promotie van de stad. We zetten de dingen die we graag willen verkopen vooraan in de etalage met een mooie lichtbundel erop. Maar citymarketing is (veel) meer dan dat. Marketing is meer dan promotie en citymarketing is nog weer een stukje ingewikkelder dan de marketing van een pot pindakaas.

In Nederland hebben we een hoogleraar Citymarketing en hij heeft een mooie definitie gemaakt van ons werk: “Citymarketing is een langetermijnproces bestaande uit verschillende, met elkaar samenhangende activiteiten gericht op het behouden en aantrekken van specifieke doelgroepen voor een bepaalde stad”. Oftewel: door te weten wat je als stad te bieden hebt voor mensen die je graag in je stad wilt hebben en door ervoor te zorgen dat je nog aantrekkelijker wordt voor hen kun je hen verleiden naar je stad te komen. Om hier te werken, te wonen of andere dingen te doen.

Het begint dus met een goed product en het kennen van je klant. Reclame maken voor de dingen in je stad die voor je klanten interessant zijn is daarmee een klein radertje in de grote citymarketing machine. Een machine die we samen draaiende moeten houden.

Beantwoord door Cityhost Roeland, Citymarketing Lees verder
Ondernemen

Ik heb een IT-bedrijf. Geef me één argument waarom ik naar Apeldoorn moet verhuizen.

Ik heb niet één maar een hele reeks argumenten voor je.

Zoals je weet zorgt een concentratie van relevante bedrijven voor een snellere overdracht van kennis en ideeën. Zogenaamde ‘kennis spillover’.

Steden en regio’s met een hoge concentratie bedrijven en hoogopgeleide inwoners profiteren van een hogere productiviteit, hogere consumptie en meer economische dynamiek.

Ik hoor je denken dan kan ik beter naar de Randstad gaan! Bedenk echter wel hoe groter een (Rand)stad, hoe hoger de huurprijzen voor kantoren, lonen voor werknemers en hoe langer de files. Om nog maar te zwijgen van schaalnadelen als milieuvervuiling, criminaliteit en andere leefbaarheidsproblemen.

Het is voor IT-ondernemers dus belangrijk om een zorgvuldige afweging te maken: op welke plek heb ik het minste last van schaalnadelen, maar profiteer ik het meest van schaalvoordelen, zoals die van ‘kennis spillover’? Ik denk dat dat Apeldoorn is. Maar je kunt dat beter zelf beoordelen aan de hand van deze links:

Beantwoord door Cityhost Ralph, Ondernemen Lees verder
Ondernemen

Ik overweeg een nieuwe vestiging te openen, misschien wel in Apeldoorn. Jullie claimen ook al zo centraal en bereikbaar te zijn, net als de helft van de andere gemeenten waar ik nu naar kijk. Hoe maken jullie het verschil?

Tja, dat is een gewetensvraag die we pas echt goed kunnen beantwoorden wat voor bedrijf je hebt, waar je werknemers en klanten gevestigd zijn en waar je al vestigingen hebt natuurlijk. Dat vraagt om een gesprekje met een van de accountmanagers van de afdeling EZ bij de Gemeente natuurlijk. Maar ik kan je wel alvast een paar tips geven om alvast over na te denken, OK?

Allereerst is het waarschijnlijk voor jou van belang dat klanten, leveranciers en medewerkers snel naar je kantoor of bedrijf kunnen op verschillende manieren. Transportbedrijven en klanten hebben behoefte aan goede en snelle wegenstructuren, maar medewerkers willen Tja, dat is een vraag die ik pas echt goed kan beantwoorden als ik weet wat voor bedrijf je hebt, waar je werknemers en klanten gevestigd zijn en waar je al vestigingen hebt natuurlijk. Ik kan je wel alvast een paar tips geven om over na te denken.
Allereerst is het waarschijnlijk voor jou van belang dat leveranciers en medewerkers je snel kunnen bereiken en jij ook snel bij je klanten bent. Iedereen heeft behoefte aan goede en snelle wegenstructuren, maar medewerkers willen kunnen kiezen tussen de auto of het openbaar vervoer.

Apeldoorn ligt centraal in Nederland en dat soort dingen verandert niet zo snel. Met de bereikbaarheid kan dat anders zijn. Dat hangt bijvoorbeeld af van de aanwezigheid van een goede infrastructuur, zowel kwalitatief (“ZOAB of zandweg?”) als kwantitatief (“tweebaans of tienbaans?”). Vergeet daarbij niet om zowel te kijken naar de externe infrastructuur (landelijke, regionale verbindingen) én de interne infrastructuur (de infrastructuur binnen de gemeentegrenzen, onder andere het gemeentelijke wegennet).
Let dus, afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt, op zaken als:

• Autowegen
• Spoorwegen
• Fietspaden
• Bereikbaarheid luchthaven

En kijk hierbij niet alleen naar de afstand in kilometers, maar vooral in tijd (niet: “er staat 5 kilometer file”, maar “30 minuten vertraging”). Veel succes met je zoektocht en kijk vooral ook even op onze site naar de info onder het kopje ‘ondernemen’. Doe er je voordeel mee!

Beantwoord door Cityhost Peter, Ondernemen Lees verder
Ondernemen

Is het in Apeldoorn ook mogelijk om een bedrijf aan huis te hebben?

Ja, dat komt steeds meer voor. Maar of je aan huis een bedrijf mag beginnen, hangt af van het type bedrijf dat je wilt starten. De gemeente heeft in een bestemmingsplan bepaald wat er in een bepaald gebied of ruimte mag komen, bijvoorbeeld bij verbouwingen of voor nieuw op te richten bedrijven. In het bestemmingsplan van de wijk waar je wilt gaan wonen kun je lezen wat de voorwaarden zijn voor het oprichten van een bedrijf aan huis. Om een ontheffing te krijgen voor het starten van een bedrijf aan huis, is er een aantal criteria waaraan je moet voldoen. In veel bestemmingsplannen staan deze criteria omschreven:

  • Tweederde van de woning moet huis blijven
  • Geen overlast voor de buren
  • Reclame is verboden

Wil je precies weten hoe het zit? Neem dan contact op met een van adviseurs van de Gemeente Apeldoorn:

  • Kim Tilman-den Hartog – bedrijven

Telefoonnummer (055) 580 25 80 / 06 12 34 38 32
E-mail: k.tilman@apeldoorn.nl

  • Elles Masman – woningbouw

Telefoonnummer: (055) 580 25 80 / 06 10 26 82 15
E-mail: e.masman@apeldoorn.nl

  • Jan de Jong – vastgoed

Telefoonnummer: (055) 580 25 80 / 06 51 20 87 56
E-mail: j.dejong@apeldoorn.nl

Beantwoord door Cityhost , Ondernemen Lees verder

Wij hebben een
antwoord, wat is
jouw vraag?

  • Stel hier je vraag. Je krijgt doorgaans binnen 24 uur antwoord!
  • i
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.