In Apeldoorn en omgeving hebben we veel creatieve, hardwerkende en succesvolle ondernemers. En daar zijn we maar wat trots op! Daarom geven we ze in deze rubriek ‘Het succes van’ graag een podium. Vandaag in the spotlights: Nikos van der Laan, directeur van Convins Marketing & Sales

Convins startte in 2009 als telemarketingbureau, gespecialiseerd in leadgeneratie, leadopvolging en servicecalls voor B2B. Maar inmiddels is Convins veel meer dan dat, want ook training & coaching, recruitment en consultancy & outsourcing behoren inmiddels tot de bedrijfsvoering. Maar wat drijft de 32-jarige eigenaar Nikos van der Laan eigenlijk? En waar ligt hij wakker van? Je leest het hier!

Je bent nu zo’n tien jaar eigenaar van Convins. Zat het ondernemen er bij jou al vroeg in? 

“Ja, ik heb van jongs af aan mijn eigen dingetjes gehad. Zo had ik ‘Nieks Carwash’, waarbij ik voor vijf euro auto’s van binnen en van buiten waste. In de vakanties plukte ik aardbeien op de aardbeienvelden, om ze vervolgens op de camping weer te verkopen. Die ondernemersgeest zat er niet voor niks al zo vroeg in: ik kom uit een arm gezin met tien kinderen. Als je dan opgroeit, kun je twee dingen doen: meegaan in de grijze massa of keihard knokken om het beter te hebben. Ik koos voor dat laatste.”

En niet zonder succes… inmiddels bestaat Convins tien jaar en heb je 48 mensen in dienst. Ben je daar trots op?

“Trots? Dat vind ik moeilijk om over mezelf te zeggen. Ik ben ook niet zo snel tevreden, want het kan altijd beter. Maar ik ben wel blij met mijn doorzettingsvermogen. Ik ben een Ajax-supporter in hart en nieren, maar met een typische Rotterdamse mentaliteit: ‘Niet lullen, maar poetsen.'”

Waar lig je ’s nachts wakker van? 

“Ik ben altijd aan het piekeren hoe het beter kan, beter moét. Vragen als ‘waar gaan we met Convins naartoe’ of ‘doe ik het goed?’ schieten dan door mijn hoofd. Daarnaast ben ik de laatste tijd ook bezig met dé hamvraag: hoe kun je gelukkig worden? De buitenkant is mooi, maar ik realiseer me steeds meer dat het om het innerlijk gaat.”

Ben je begonnen uit passie of vanuit een ‘gat in de markt’-motief? 

“Met name dat laatste. Toen ik begon met Convins, zag ik een kans: het verdienmodel van telemarketingbureaus is namelijk niet transparant. Dat is bij Convins wel het geval, want we werken met de ‘No cure, no pay’-methodiek. Als we geen afspraak weten te maken voor onze klanten, verdienen we ook niks. Daarmee lopen we als bedrijf een risico, maar levert het onze klanten altijd iets op.”

Waar haal je je energie vandaan? 

“Sporten! Niets is zo fijn als na een lange dag een stuk door het bos te rennen. Daarnaast is muziek ook een belangrijke factor in mijn leven. Het helpt me om mijn hoofd leeg te maken.”

Waarom kies je voor Apeldoorn als dé plek om te ondernemen?

“Ik ben hier geboren en opgegroeid. Wat ik fijn vind, is dat het hier allemaal wat minder gehaast gaat dan in de Randstad. Ik heb een poosje in het westen gewoond omdat ik dacht dat Apeldoorn zo saai was, maar ben toch weer teruggekomen en waardeer het nu veel meer dan vroeger. Mensen zijn huiselijker en loyaler. Daarnaast kom ik hier tot rust. Als ik na een lange dag op de weg Apeldoorn weer binnen kom rijden, is dat voor mij het mooiste gevoel van de dag. Zoals het er nu naar uitziet, wil ik hier nooit meer weg.

Wat ik wel jammer vind, is dat ik vrijwel geen Apeldoornse klanten heb. Het lijkt alsof ondernemers hier wat minder innovatief zijn dan in de Randstad. Daarnaast mogen ze wat mij betreft wel wat opener zijn: ik heb vaak het gevoel dat het om ‘de buitenkant’ draait.”

Wanneer had je voor het laatst het gevoel dat je door de grond wilde zakken? 

“Daar hoef ik niet lang over na te denken, dat is natuurlijk het verhaal rondom Dirk Scheringa. Daarmee zijn we keihard genaaid. Naast het financiële aspect, raakte me dat ook persoonlijk. Ik ben echt een stukje vertrouwen in de mens kwijtgeraakt. Meer dan ooit wil ik nu een goed gevoel hebben bij de mensen met wie ik zaken doe. Het gaat me er niet om hoeveel geld ik ermee kan verdienen.”

Convins, foto Rob Voss

Wat weet niemand over jouw onderneming (en wij nu dus wel?) 

“We hebben een webshop, speciaal voor onze werknemers. Via een eigen account kunnen ze punten sparen en inleveren voor bijvoorbeeld een weekendje weg of een bon. Die punten sparen ze door kwalitatief goede afspraken te maken voor onze klanten. Zo sparen ze in de week tussen de 25 en 100 euro aan waardebonnen. Op onze kantoren hangen schermen, waarop de scores worden bijgehouden. Op deze manier wil ik hen extra motiveren en laten zien dat ik het waardeer wat ze doen. En aan de reacties te merken, valt het goed in de smaak!

Daarnaast vind ik het belangrijk om toegankelijk te zijn: mensen mogen altijd langskomen voor een rondleiding door het gebouw.”

Waarin onderscheid je je van andere ondernemers in dezelfde branche?

“Meerdere dingen. Zo werken we niet met uitzendkrachten, maar hebben we alleen eigen, vast personeel op de loonlijst staan. Daarnaast kunnen medewerkers zich inschrijven voor nieuwe projecten. Voordat ze het project toegewezen krijgen, vragen we een motivatie te schrijven waarin ze aangeven waarom ze juist met dat project aan de slag willen. Zo weten we dat het commitment hoog is en ze zich optimaal inzetten om het best mogelijke resultaat te behalen.”

Welke les wil je meegeven aan beginnende ondernemers? 

“Ook als de zaken goed lopen, moet je niet denken dat je er al bent. Zorg dat je altijd beide beentjes op de grond houdt.”

Welke Apeldoornse ondernemer heeft iets, of presteert iets, dat jij ook zou willen?

“Arjan Hummel, commercieel directeur van Intermediair. Hij bedenkt concepten die goed werken en is heel rustig, denkt goed na. Ook de manier waarop hij naar ondernemen kijkt, vind ik mooi. Hij doet het gewoon hartstikke goed. Stiekem zie ik in hem een oudere versie van mezelf, haha.”

 

Over Convins

Bestaat sinds: 2009

Gemiddelde omzetgroei per jaar : 15-25 %

Klantenbestand: BASFAir Liquide, Dekra.

Aantal mensen in dienst: 48

 

Beeld: Rob Voss