Bekend maakt bemind

Toeristen die wel op de Veluwe zijn geweest, maar Apeldoorn niet hebben bezocht, geven het vrijetijdsaanbod van de binnenstad een 6. Mensen die de binnenstad van Apeldoorn tussen 2012 en 2016 bezocht hebben waarderen het aanbod met een rapportcijfer 8. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Apeldoorn Marketing is uitgevoerd.

 

Waardering

Het verschil tussen het imago van de binnenstad bij bezoekers en niet-bezoekers is voor de citymarketing organisatie van Apeldoorn aanleiding om samen met de stichting Centrummanagement Apeldoorn, de Gemeente Apeldoorn, Visit Veluwe en andere betrokkenen extra te investeren in de beeldvorming van Apeldoorn bij mensen die nog niet met de stad bekend zijn. Ilse Harmelink (directeur Apeldoorn Marketing): “onbekend maakt onbemind. Daarom gaan we de komende maanden onze stad actief promoten bij mensen die nog niet weten wat onze binnenstad te bieden heeft. Met gerichte social media campagnes, toeristische informatie op strategische plekken en acties om mensen kennis te laten maken met ons vrijetijdsaanbod.”

 

Horeca

Veluwegangers vinden cultureel en historisch aanbod belangrijk, maar op nummer één staat het horeca aanbod. Mensen die Apeldoorn bezocht hebben vinden dit niet alleen belangrijk, maar zijn over het algemeen bijzonder tevreden over het Apeldoornse horeca aanbod. Mensen die niet in Apeldoorn zijn geweest hebben over het algemeen een negatief beeld bij het evenementenaanbod in de stad, terwijl toeristen die Apeldoorn hebben bezocht juist behoorlijk positief hierover zijn. “Ook hier ligt een gat tussen de positieve ervaring van bezoekers en het imago bij buitenstaanders”, aldus Harmelink van Apeldoorn Marketing. “Ongetwijfeld zullen Serious Request en andere publiekstrekkers zoals Roots in the Woods en het Drakenbootfestival dit positieve beeld bij toeristen versterken. Wij zetten in ieder geval graag ons beste beentje voor om deze en andere evenementen onder de aandacht te brengen. Inclusief een promotiecampagne rond onze 487 excellente evenementen. Gewoon in Apeldoorn.”

 

Over het onderzoek

Het Saxion onderzoek is uitgevoerd door Eva Nijdam onder begeleiding van Roeland Tameling. Apeldoorn Marketing wil hiermee inzicht krijgen in de specifieke behoeften van de doelgroepen waar Apeldoorn zich op richt. Daarom heeft de citymarketing organisatie 500 mannen en vrouwen die in de afgelopen jaren minstens eenmaal als toerist op de Veluwe waren een online vragenlijst voorgelegd.

De stichting Apeldoorn Marketing is verantwoordelijk voor de versterking van het imago van de stad bij met name jonge gezinnen, professionals en Veluwebezoekers. Meer informatie is te vinden op www.apeldoornmarketing.nl.