Waar vind je kleding, cadeaus en alle andere dingen in Apeldoorn die je nodig hebt die gemaakt zijn onder goede omstandigheden voor mens en milieu? En waar drink je tussendoor een kopje verantwoorde koffie en eet je een lekker biologisch broodje? Op al die vragen geeft de Eerlijk Winkelen route Apeldoorn antwoord. Inmiddels zijn er ruim dertig ondernemers aangesloten bij Eerlijk Winkelen. Maar wie zijn ze en waar dromen ze van? Je leest ’t hier! 

Deze week: Sascha de Wilde en Marco Hoogen Stoevenbelt van wijnkoperij Henri Bloem.

Je hebt drie woorden om je zaak te omschrijven. Welke kies je?

Henri Bloem“Specialisme, beleving en service. We zijn geen slijterij maar een wijnspeciaalzaak met een breed en diep assortiment. Klanten moeten bij ons de beleving voelen. Niet alleen dat flesje wijn kopen, maar het gevoel hebben dat je in de wereld van wijn staat. Gezelligheid, enthousiasme, proeven en een goed advies krijgen. Service van begin tot eind is daarin een belangrijk punt: het verhaal achter de wijn vertellen, alles netjes inpakken, even meelopen naar de fiets of auto, maar ook aan huis bezorgen.”

Waar ben je het meest trots op?

“Dat we onze zaak in een relatief korte periode zo op de kaart hebben kunnen zetten. Bedrijven, horeca, particulieren: ze weten ons nu allemaal te vinden. Dat komt met name door onze multichannel aanpak. Niet alleen denken vanuit je eigen winkel, maar vooral breder. Maak het de klant makkelijk om je producten te kopen. Denk bijvoorbeeld aan de webshop, andere verkooppunten, proeverijen en evenementen. De ultieme beloning kwam voor ons in 2015 natuurlijk met het winnen van de titel ‘Ondernemer van het jaar’.

Bij de term Eerlijk Winkelen denken mensen misschien niet gelijk aan hippe producten. Hoe zorg je ervoor dat jouw producten toch onder de aandacht komen van het grote publiek?

“Biologische wijnen krijgen de laatste jaren veel aandacht. De ontwikkeling gaat dan ook razendsnel. Veel wijnboeren stappen over naar het principe van ‘respect voor de natuur’. Aan ons om dat via onze nieuwsbrief, website en natuurlijk onze eigen vinotheek onder de aandacht te brengen. Recentelijk hebben we dat gedaan door een maand lang wijnen van resistente druiven in de picture te zetten. En dat is gelukt! Één van de meest verkochte wijnen tijdens de zomer was een “superbio” (PIWI) wijn gemaakt van de resistente druivensoort Souvignier Muscaris.”

Wat is je droom voor Henri Bloem Apeldoorn? Henri Bloem

“Het totaalplaatje van beleving compleet maken. De gemeente heeft ons deze kans geboden. Wij misten in onze zaak nog het Italiaanse ‘enoteca-gevoel’: lekker een glas wijn drinken met een klein hapje tijdens je bezoek aan onze vinotheek. Inmiddels hebben we al flinke stappen gemaakt met onze ‘Enoteca Fiore’, maar we gaan verder. Voor het komende jaar hebben we nog wel wat veranderingen in petto…

Zonder welk Eerlijk Winkelen-product ga je ’s ochtends de deur niet uit?

“Eigenlijk wil je natuurlijk een wijn noemen, maar ’s ochtends vroeg… Uhm, nee. Dan doen we maar even water bij de wijn 😊. Onze drinkbeker van ‘Tulper’ gekocht bij WAAR Apeldoorn gaat iedere ochtend trouw mee naar onze vinotheek en dan niet gevuld met wijn…”

Waanzin Woensdag: een onmogelijk dilemma

Als variant op het bekende ‘Duivelse Dilemma’ leggen we de ondernemers ook een onmogelijke vraag voor. Uiteraard moéten ze kiezen. Aan Sascha en Marco vroegen we: of je eigen voor- en achternaam veranderen in Henri Bloem of alleen nog maar alcoholvrije wijn verkopen.

Hoewel we veel respect hebben voor alcoholvrije wijnen en ze ook steeds beter worden, moeten we er voorlopig nog niet aan denken om alleen alcoholvrije wijnen te verkopen. Je mist dan toch echt zoveel moois! Marco gaat dus voor Henri Bloem. Hij wordt nu al vaak Henri genoemd, zijn 2e naam is Henri en die achternaam Bloem is veel makkelijker dan de huidige achternaam 😉”.

Beeld: wijnkoperij Henri Bloem